Při svojí poslední návštěvě divadla jsem byla trochu
zděšená. A vlastně nejenom při té poslední. Taky během předposlední,
předpředposlední… jo a slyšeli jste už o té předpředpředposlední? To byl teda
nářez.
Obecně
vzato nevím, jak je tomu v jiných městech a úměrně k tomu šťastnějších
končinách, ale tady u nás v Brně je to docela bída. Tedy ne co do kvantity
(Jen při průchodu Rooseveltovou ulicí si můžeme vískat, že.), ale do kvality –
to už je podle mého docela diskutabilní. Neříkám, že jsem zrovna aktivním
umění-filem, který si nenechá ujít jedinou premiéru čehokoli, jen aby mohl říct
„Jo, byl jsem tam.“. O to víc mě to ale možná bije do očí a je mi z toho i
trochu úzko, když si vezmu kolem a kolem, že si při svých náhodných toulkách do
divadelních institucí snažím vybírat profláknuté kusy, vychvalované vzdělanou
polovinou Brna a blízkého i vzdáleného okolí, a stejně pak po dvou či více (panebožetonikdyneskončí)
hodinách, se vytrácím z budovy s mírně povislým úsměvem na tváři,
miliony otázek v hlavě a často s myšlenkami na to, jak se co
nejrychleji dostanu do postele.
Tak vám
nevím, jestli je to ve mně – v tom, že od lidí čekám skutečně
profesionální výkon podaný na intelektuální úrovni (Ne že vulgarismus a
sexuální podtext nacpeme do všeho. Za chvíli už možná ani pohádky nezůstanou
nevinné ve snaze přiblížit se dnešním požadavkům. Kdo ví.) anebo mám jen
zkrátka smůlu na výběr představení. Že bych ale byla až takový smolař? To se mi
ani věřit nechce.
Při mé
poslední návštěvě Janáčkova divadla se mi všechny tyhle poznatky spojily v jediný
výsledek. Don Giovanni, to přece měla být záruka příjemně stráveného večera sama
o sobě, no ne? Jenže ouha, chyba lávky. Mohla bych začít tím, že nastudování a provedení
jako takové bylo, i pro mě laika, víc než průměrné (Tak nevyužitý potenciál. Co
víc než Mozarta byste ještě chtěli? Ptám se jen ústy zklamaného diváka.) a
skončit tím, že věkový průměr v hledišti byl zhruba 100 a více (Nic není
příjemnějšího než veledůležité důchodkyně předbíhající na toaletách. My že jsme
špatně vychovaní?). Ale co se vlastně divím – byl to Mozart, klasika klasik,
opera bez špetky dnešního sexuálního harašení (Přemýšlím, jestli by širší
povědomí o obsahu díla přilákalo více neřestností-chtivých diváků.). A tak se
vracíme zpátky do začarovaného kruhu: skomírající divadelní scéna, která během
honby za mladou generací diváků zbytečně przní jinak prvotřídní díla a část
hlediště neuspokojeně odcházející z dalšího pokusu nechat divadlo dokázat,
že ještě stále má uměleckou hodnotu.
„Divadlo je podivuhodná věc. Režisér nechápe, co chce autor, herci nerozumějí, co po nich chce režisér, a diváci nevědí, co se děje na jevišti.“
Nevím jak vás, ale mě o tom dnešní scéna už
dlouho nepřesvědčila. Netvrdím, že situace je dvakrát přející a příznivá, ale
skutečně bych se jednou chtěla dočkat dne, kdy z divadla půjdu v příjemně
euforické náladě a bude to stejný umělecký zážitek, jako když třeba dočtu dobře
napsanou knihu. Nic víc, než to že na celou tuhle instituci nezanevřu a budu ji
dále podporovat, asi udělat nemůžu. Zbytek je už jen a jen na ní. Tak jenom
doufám, že to nebudou další roky, kdy si jen společně budeme nalhávat do kapsy.
A co vy,
chodíte do divadla nebo je to téma, které vás nechává ledově klidnými? Co bylo
poslední představení, které jste zhlédli a jak na vás zapůsobilo? Podělte se,
ať vím, kam příště zamířit. Nebo taky ne.
Velice často se z divadla vracím s velice smýšenými pocity. Např. Husa na provázku je na můj vzkus až příliš experimentální. Zřejmě jsem ještě duševně "nedozrál", jinak si to nedokážu vystvětlit. ;)
OdpovědětVymazatTak to je nás "nedozrálých" nejspíš víc.. :)
Vymazat